Sepehr

Sepehr

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

تهران یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است که از معماری برجسته‌ای برخوردار است. تهران به عنوان پایتخت ایران به دلیل قرارگیری بناهای تاریخی متعدد و همچنین فرهنگ، تاریخ و هنر بی‌نظیزش در میان جهانیان مشهور است. معماری این شهر متاثر از فرهنگ های مختلف است و اغلب منعکس کننده فضای سیاسی و اقتصادی کشور است. در تهران عناصر معروف زیادی برای بازدید وجود دارد اما ما امروز تنها در مورد حوزه فعالیت تیم سپهر، یعنی معماری و ساختمان صحبت خواهیم کرد و در ادامه به بررسی تعدادی از معروف‌ترین ساختمان های تهران خواهیم پرداخت.

برج آزادی

بدون شک برج آزادی یکی از اصلی ترین اعضای لیست معروف ترین ساختمان ‌های تهران به شمار می‌رود. برج آزادی یادبودی است که در سال 1350 در تهران ساخته شد. این برج به مناسبت دو هزارو پانصدمین سالگرد تاسیس دولت شاهنشاهی ایران توسط کوروش کبیر و به دستور دربار پهلوی ساخته شد. بنای اصلی برج، بخشی از مجموعه فرهنگی آزادی است که در میدان آزادی تهران در زمینی به مساحت حدود 50000 متر مربع واقع شده است. تامین مالی اصلی توسط بانک ملی ایران و سایر بانک ها نیز تامین شده است.
طراحی برج آزادی توسط حسین امانت برنده مسابقه طراحی ایران انجام گرفت. این طرح شامل دو بال گرد متقارن با دو راه پله است که از سطح زمین به یک سکوی دید مرکزی با چهار سطح دید در هر طرف که مساحتی معادل 750 متر مربع (8275 فوت مربع) دارد، منتهی می شود. علاوه بر سبک معماری، مهندسی بی‌نظیر این ساختمان از اصلی‌ترین دلایل قرارگیری آن در میان معروف‌ ترین ساختمان‌های تهران است

برج میلاد

اگر قرار باشد به عنوان یک توریست با تماشای یک منظره نام تهران را حدس بزنید، بدون شک آن منظره برج میلاد خواهد بود. به عنوان یکی از معروف ترین ساختمان‌های تهران، یکی از عناصر هویتی کلان شهر تهران به شمار می‌رود. برج میلاد نماد پیروزی تهران در جنگ ایران و عراق است و به عنوان ادای احترام به انقلاب اسلامی ساخته شده است. این برج ششمین سازه بلند مستقل در جهان است که با ارتفاع چشمگیر 1000 متر (3281 فوت)، به عنوان یکی از بلندترین اعضای لیست معروف ترین ساختمان‌های تهران نیز به شمار می‌رود. برج میلاد توسط مهندس حسین امانت طراحی شده است. حسین امانت که کارنامه درخشانی در حوزه مهندسی دارد، ساختمان های معروف دیگری مانند برج آزادی و موزه هنرهای معاصر را طراحی کرده است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از قدیمی ترین اعضای لیست معروف‌ترین بناهای تهران است. این کاخ در زمان سلسله قاجار که از سال 1794 تا 1925 بر ایران حکومت می کرد ساخته شده است. کاخ گلستان اکنون به موزه تبدیل شده است، اما در سال های اخیر از آن برای برگزاری بسیاری از رویدادهای ویژه فرهنگی نیز استفاده شده است. مجموعه کاخ گلستان شامل چندین ساختمان است که در اطراف یک حیاط مرکزی قرار گرفته‌اند و مساحتی حدود 12 هکتار دارد.

موزه ملی تهران

نماینده موزه‌ها در لیست معروف‌ترین ساختمان‌های تهران، “موزه ملی تهران” نام دارد. موزه ملی تهران در سال 1336 توسط مهندس علی محمدی ساخته شد. سبک معماری بنا نئوکلاسیک با عناصری از معماری ایرانی است. این موزه در خیابان فردوسی به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ای از ساختمان‌ها که در امتداد خیابان قرار گرفته‌اند تا فضایی شهری ایجاد کنند و به‌عنوان نمادی برای جنبه‌های مختلف فرهنگ ایرانی عمل کنند، ساخته شده است. از ساختمان‌های قرار گرفته در این بافت می‌توان به موزه ملی (1937)، بانک مرکزی (1938)، سینمای اصلی دولتی (1939)، بنای یادبود برج شهیاد (1968) و سرانجام تالار وحدت که در سال 1973 ساخته شده، اشاره کرد.

هتل اسپیناس

هتل اسپیناس یک هتل پنج ستاره در شهر تهران است و به عنوان یکی از لوکس‌ترین ساختمان‌های تهران شناخته می‌شود. این هتل مرتفع‌ترین هتل تهران است و علاوه بر امکانات بی‌نظیر ،معماری شگفت‌انگیز آن یکی از دلایل توجه عموم مردم تهران به این هتل به شمار می‌رود . رستورانی که در طبقه بالای هتل قرار دارد، در شب و روز منظره‌ای شگفت انگیز از شهر تهران را به میهمانان هتل ارائه می‌دهد.همچنین از منظره بالایی رستوران هتل می‌توانید تمام نقاط تهران، از جمله کاخ گلستان و برج آزادی که از معروف‌ترین ساختمان‌های تهران هستند را نیز به راحتی ببینید!

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضای لیست معروف‌ترین ساختمان های تهران، مجموعه‌ای است که در منطقه شمیران استان تهران قرار دارد و بین سال‌های 1898 تا 1943 ساخته شده است. این بنا به دستور سلطان عبدالحمید دوم عثمانی برای خواهر شوهرش ساخته شد. او با مظفرالدین شاه قاجار که بعدها شاه ایران شد ازدواج کرد. این مجموعه کاخ تا قبل از روی کار آمدن رضاشاه به موزه تبدیل شد و سال‌ها به عنوان مرکز اداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. طراحی داخلی بی‌نظیر و معماری جذاب کاخ سعدآباد که مدتی به عنوان اقامتگاه خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت، به قدری مورد توجه فعالان حوزه معماری قرار گرفت که از آن به عنوان یکی از زیبا ترین کاخ‌های آسیا نیز یاد می‌شود.

بازار تجریش

این بازار که در نزدیکی میدان تجریش قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین بازارها و ساختمان های تهران است که فروشندگان هر صنفی را در خود جای داده است. به دلیل فعالیت پرشور فروشندگان حوزه پارچه و ابریشم در زمان قدیم، به بازار تجریش، بازار ابریشم نیز گفته می‌شود. علاوه بر محصولات ابریشمی و پارچه که از عناصر اصلی بازار تجریش بودند، ظروف سفالی مانند بشقاب یا فنجان که در دوره اوج خود (قرن 19) بسیار محبوب بودند نیز در میان کالاهای محبوب بازار باستانی تجریش به چشم می‌آیند. این بازار توسط میرزا ابراهیم خان در زمان ناصرالدین شاه قاجار (1848-1896) تأسیس شد. معماری سنتی ایرانی تشکیل دهنده بخش اعظمی از این مجموعه است. بازار تجریش یکی از پیچیده‌ترین ساختارها را در میان اعضای لیست معروف ترین ساختمان‌های تهران در اختیار دارد.

با توجه به آنچه درباره معروف ترین ساختمان های تهران خواندیم، تهران ترکیبی جذاب از معماری مدرنیته و معماری باستانی است. علیرغم قدمت، تهران با روندهای کنونی همگام بوده و به یک قطب فرهنگی تبدیل شده است که گردشگران را در سراسر جهان جذب می‌کند.

تهران به عنوان پایتخت و پرجمعیت ترین شهر ایران، جریان پویایی از خلاقیت و نوآوری در حوزه معماری را در اختیار دارد به طوری که برخی از ساختمان‌های تهران به دلیل وجود این جریان به نماد هایی شناخته شده در میان مردم تبدیل شده‌اند. با شناخت معروف‌ترین ساختمان‌های تهران، حالا بیشتر از هر زمان دیگری اطلاعات تخصصی در مورد معماری این نمادهای دوست داشتنی کلان شهر تهران در اختیار داریم !