Sepehr

Sepehr

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

میزبان بیست و دومین دوره از جام جهانی فوتبال در سال 2022 کشور قطر است. قطر به عنوان اولین کشور عربی و دومین کشور آسیایی افتخار میزبانی این رقابت ها را دارد. مساحت این کشور 4468 مایل مربع است و جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر دارد. همچنین پایتخت قطر، شهر دوحه است. با نزدیک شدن به آغاز رقابت های جام جهانی 2022، کشور قطر تعداد پروازهای خود را افزایش داده و ورزشگاه هایی با تعداد تماشاگر بالا ساخته است. از دیگر ویژگی های این ورزشگاه می توان به مجهز بودن امکاناتی چون سیستم تهویه هوا، فناوری کربن خنثی، صفحه نمایش اختصاصی و سقف متحرک برقی اشاره کرد. طبق گفته های سازنده های ورزشگاه ها، در ساخت آن ها از مواد بازیافتی استفاده شده است. از آنجایی که فوتبال از محبوب ترین و پرطرفدارترین ورزش ها محسوب می شود، جام جهانی در کنار المپیک تابستانه، از هیجان انگیزترین وقایع و رویدادهای ورزشی می‌باشند. گفتنی است که جام جهانی 2022 از 30 آبان شروع می‌شود و در 27 آذر به پایان می رسد. به دلیل حساس بودن این رقابت ها، قطعا تعداد زیادی از مردم از سراسر جهان برای تماشای این بازی ها به کشور قطر سفر می کنند. تیم سپهر در این مقاله سعی کرده تعدادی از ورزشگاه های جام جهانی قطر را به شما معرفی کند تا در صورت سفر به این کشور برای تماشای بازی های فوتبال، با ورزشگاه های آماده‌سازی شده و ویژگی های آنها آشنا شوید.

معرفی استادیوم های جام جهانی قطر

ورزشگاه هایی که کشور قطر برای جام جهانی 2022 ساخته است عبارتند از: • استادیوم بین المللی خلیفه (Khalifa International Stadium) • استادیوم الجنوب (Al Janoub Stadium) • استادیوم شهر آموزش یا بنیاد قطر (Education City Stadium or Qatar Foundation stadium) • استادیوم احمد بن علی (Ahmad Bin Ali Stadium) • استادیوم الثمامه (Al Thumama Stadium) • استادیوم راس ابو عبود یا استادیوم 974 (Ras Abu Aboud Stadium or 974 Stadium) • استادیوم ملی لوسیل (Lusail Iconic Stadium) • استادیوم البیت (Al Bayt Stadium) در این مطلب، 8 ورزشگاه ذکر شده جام جهانی قطر 2022 را به شما معرفی می کنیم.

استادیوم بین المللی خلیفه

استادیوم بین المللی خلیفه
یکی از جذاب ترین ورزشگاه های میزبان جام جهانی 2022 استادیوم بین المللی خلیفه (Khalifa International Stadium) است. همچنین اولین ورزشگاهی که در قطر ساخته شد، استادیوم خلیفه است. این ورزشگاه که در پایتخت قطر یعنی دوحه قرار دارد، گنجایش حدود 40 هزار تماشاچی را دارد. لازم به ذکر است که استادیوم خلیفه در سال 1976 تاسیس شده و در سال 2005 تغییراتی در آن اعمال شد. علت این تغییرات، آماده‌سازی قطر (به عنوان میزبان) برای مسابقات آسیایی در سال 2006 بود. در سال 2017 نیز برای آماده‌سازی میزبانی جام جهانی 2022 بازسازی شد. بازی افتتاحیه این استادیوم، فینال امیر کاپ بوده است که بیش از 40 هزار تماشاگر در آن حضور داشته اند. آخرین رویدادهایی که در این ورزشگاه برگزار شده است، مسابقات قهرمانی دو و میدانی جهانی و جام ملت های آسیا بوده است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، طراحی این ورزشگاه بین المللی در قطر بسیار جذاب و خاص است. گفتنی است که ورزشگاه خلیفه جزئی از شهر ورزشی دوحه می باشد که به نام «منطقه اسپایر» شناخته می شود. این منطقه شامل بخش های گوناگونی مانند آکادمی اسپایر، مرکز آبی حمد، بیمارستان پزشکی ورزشی اسپیتار و دیگر بخش ها است. گفتنی است که در اطراف این ورزشگاه، یک مسیر پیاده‌روی وجود دارد که در آن موزه ورزشی و المپیک 1-2 و 3 قطر وجود دارد. افرادی که وارد این مجموعه ورزشی می شوند، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تاریخچه این مجموعه از گذشته تا به حالا و برنامه هایی که برای آینده آن در نظر گرفته شده است، به این موزه مراجعه کنند. باید بدانید که ورزشگاه خلیفه در غرب شهر دوحه قرار داشته و 13 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. برای دسترسی به این ورزشگاه می توانید از مترو شهر دبی استفاده کنید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به این ورزشگاه، ایستگاه اسپورتز سیتی (Sports City) است که در خط طلایی رنگ مترو دوحه قرار دارد. از اماکن رفاهی که در نزدیکی استادیوم خلیفه وجود دارد، می توان به مرکز خرید ویلاجیو مال اشاره کرد.

استادیوم الجنوب (Al Janoub Stadium)

استادیوم الجنوب (Al Janoub Stadium)
یکی دیگر از 8 ورزشگاه جذاب آماده‌سازی شده برای جام جهانی 2022 قطر، استادیوم الجنوب (Al Janoub Stadium) است که در شرق شهر الوکره قرار دارد. گفتنی است که این شهر 23 کیلومتر با دوحه فاصله دارد. استادیوم الجنوب یک مجموعه ورزشی بزرگ تر نیز دارد که در آن رستوران، پیست دوچرخه سواری، مسیر اسب سواری، سالن عروسی، موسسه آموزشی، فروشگاه و کلوپ های ورزشی موجود است. لازم به ذکر است که این ورزشگاه پس از بازسازی استادیوم خلیفه، به عنوان دومین ورزشگاه بازی های جام جهانی در سال 2019 ساخته شده است. در ساخت این استادیوم از المان های نئوفوتوریسم و پست مدرن استفاده شده است. همچنین نمای خارجی آن از لنج های سنتی که در گذشته اعراب برای صید مروارید از آن استفاده می کردند، الگوبرداری شده است. نکته ای که در این بین باید به آن اشاره کرد این است که، ورزشگاه های ساخته شده برای جام جهانی 2022 قطر به گونه ای ساخته و طراحی شده اند که پس از به اتمام رسیدن جام جهانی، ظرفیت آن کاهش پیدا می کند؛ چراکه صندلی های آن به کشورهای دیگر اهدا می شود. از ویژگی هایی که این ورزشگاه دارد، می‌توان به سیستم خنک کننده و سقف جمع شوند اشاره کرد. افتتاحیه این ورزشگاه در 16 می 2019 پیش از فینال امیر کاپ برگزار شده است. استادیوم الجنوب به عنوان میزبان رقابت هایی همچون مسابقات لیگ قهرمان آسیا و فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 2019 انتخاب شده است.

استادیوم شهر آموزش (بنیاد قطر)

استادیوم شهر آموزش (بنیاد قطر)
استادیوم بنیاد قطر یا شهر آموزش یکی دیگر از جذاب ترین ورزشگاه های قطر برای جام جهانی 2022 است. این ورزشگاه در شهر دوحه و توسط بنیاد قطر در سال 2020 ساخته شده است. ظرفیت این ورزشگاه نیز 40 هزار نفر است و پس از پایان رقابت ها، این گنجایش به 20 هزار نفر کاهش می یابد. از امکاناتی که در این شهر آموزشی وجود دارد می توان به مرکز گفتگو، پردیس های مختلف و 8 دانشگاه بین المللی اشاره کرد. همچنین در شرق مجموعه ای که ورزشگاه شهر آزمایش در آن واقع شده است، تراموایی وجود دارد که دانشجویان و ورزشکاران بتوانند با آن جا به جا شوند. از آنجایی که در ساخت این ورزشگاه از الگوها، خلاقیت ها و نوآوری های مدرنی استفاده شده است، پیش از افتتاحیه در ژوئن 2020 رتبه پنج ستاره GSAS را دریافت نمود. اخیرا نیز این ورزشگاه میزبان رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در غرب بوده است. لازم به ذکر است که ورزشگاه شهر آزمایش، قرار است به ورزشگاه اصلی تیم ملی زنان قطر تبدیل شود. شهر آموزش در شمال غرب دوحه قرار دارد و فاصله آن با مرکز شهر نیز 14 کیلومتر است. برای دسترسی به استادیوم شهر آزمایش می توانید از مترو استفاده کنید. مترو شهر آزمایش در خط سبز رنگ دبی قرار دارد و فاصله این ایستگاه تا استادیوم تنها چند دقیقه است. گفتنی است که در این شهرک، هتل و رستوران هایی وجود دارد. برای رزرو هتل در شهر آموزش، هتل پریمیر شهر آموزش دوحه را به شما پیشنهاد می کنیم.

استادیوم احمد بن علی

استادیوم احمد بن علی
از مدرن ترین و جذاب ترین استادیوم های کشور قطر، استادیوم احمد بن علی است که تنها ورزشگاه ساخته شده در شهر الریان می باشد. گنجایش آن نیز 40 هزار نفر است. سال تاسیس این ورزشگاه به سال 2003 بر می گردد. گفتنی است که استادیوم احمد بن علی به عنوان ورزشگاه اصلی تیم الریان در لیگ ستارگان قطر شناخته شده است. از مواردی که باعث شده است تا این ورزشگاه مورد توجه بسیاری از مردم قرار بگیرد، موج‌دار بودن طراحی نمای خارجی این استادیوم است؛ که به نوعی نشان‌دهنده فرهنگ مردم قطر می‌باشد. همچنین از آنجایی که این ورزشگاه از ورزشگاه های منتخب جام جهانی 2022 می‌باشد، مورد بازسازی قرار گرفته است. منطقه جغرافیایی این ورزشگاه همانطور که گفته شد، در حاشیه شهر الریان و قسمت شرقی شهر دوحه واقع شده است. فاصله این استادیوم تا مرکز شهر دوحه 20 کیلومتر بوده و برای دسترسی به آن باید از مترو استفاده کنید. ایستگاه مترویی که در نزدیکی ورزشگاه احمد بن علی قرار دارد، الریفا نام دارد که آخرین ایستگاه خط سبز مترو است. فاصله این ایستگاه تا استادیوم نیز کم بوده و با پیاده‌روی کوتاه، به آن می رسید. در نزدیکی این ورزشگاه، مرکز خرید بزرگ قطر وجود دارد که علاوه بر داشتن رستوران، دارای هتل لوکسی به نام هتل الریان می‌باشد.

استادیوم الثمامه

استادیوم الثمامه
استادیوم الثمامه را می توان به عنوان خاص ترین و مجهزترین استادیوم جام جهانیی 2022 قطر دانست که معماری فوق العاده ای در آن به کار برده شده است. این ورزشگاه که در جنوب شهر دوحه ساخته شده است، 40 هزار نفر گنجایش تماشاگر دارد. طراحی این استادیوم شبیه به کلاه محلی که مردان اعراب بر سر می گذاشتند است که به «قحفیه» معروف است. از ویژگی های منحصر به فردی که استادیوم الثمامه را به یکی از بهترین و پیشرفته ترین ورزشگاه های جهان تبدیل کرده است، وجود صفحه نمایش مقابل هر صندلی و وجود گیاهان بومی قطر در غالب فضای سبز استادیوم. لازم به ذکر است که سومین بازی تیم ملی ایران در مقابل آمریکا، در این ورزشگاه خواهد بود. آغاز ساخت استادیوم الثمامه در سال 2017 بوده و در سال 2021 نیز به پایان رسید. افتتاحیه این ورزشگاه نیز در 22 اکتبر 2021 رقم خورد. ورزشگاه الثمامه در نزدیکی فرودگاه حمد واقع شده است و 7 کیلومتر با مرکز شهر دوحه فاصله دارد. لازم به ذکر است که تنها راه رسیدن به این استادیوم، تاکسی یا اتوبوس است. در صورتی که بخواهید با اتوبوس به سمت این ورزشگاه پیش بروید، باید بدانید که استادیوم الثمامه نزدیک به آخرین ایستگاه اتوبوس شماره 7 الثمامه قرار دارد. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم، عدم وجود اماکن و خدمات رفاهی در اطراف این استادیوم است.

استادیوم راس ابو عبود (974)

استادیوم راس ابو عبود (۹۷۴)
استادیوم راس ابو عبود که بیشتر به استادیوم 974 معروف است، از دیگر 8 ورزشگاه منتخب برای جام جهانی 2022 قطر بوده که در سال 2021 تاسیس شده است. این ورزشگاه نیز 40 هزار نفر ظرفیت تماشاگر دارد و در شهر دوحه ساخته شده است. نکته مهمی که در ساخت این ورزشگاه توجه همگان را به خود جلب کرده است، استفاده از مصالح و مواد اولیه به کار رفته در آن است؛ باید بدانید که در ساخت استادیوم راس ابو عود، از 974 کانتینرهای حمل و نقل استفاده شده است که آن را به نخستین ورزشگاه پودمانی یا مدولار تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که پس از اتمام بازی های جام جهانی قطر، این استادیوم به طور کامل تخریب شده و قطعات و کانتینرهای آن در موارد صنعتی مصرف می شوند. ورزشگاه 974 در شرق شهر دوحه، نزدیکی خلیج فارس و نیز فرودگاه حمد است. از آنجایی که این استادیوم در نزدیکی ساحل خلیج فارس قرار دارد، مناظر زیبایی از آسمان خراش های خلیج را می توان مشاهده کرد. همچنین ورزشگاه 974 نزدیک‌ترین ورزشگاه به مرکز شهر دوحه بوده و فاصله زمانی تا آن با پای پیاده، بین 30 تا 40 دقیقه است. از اماکن تفریحی نزدیک به ورزشگاه راس ابو عبود نیز می توان به دهکده شرق و مرکز اسپا اشاره کرد.

استادیوم ملی لوسیل

استادیوم ملی لوسیل
ورزشگاه لوسیل بزرگ ترین و مهم ترین ورزشگاه قطر محسوب می شود که در سال 2021 تاسیس شده است؛ این استادیوم گنجایش 80 هزار نفر تماشاگر را در خود داشته و به عنوان ورزشگاه فینال جام جهانی 2022 قطر انتخاب شده است. این استادیوم همانطور که از نام آن مشخص است، در شهر لوسیل قطر ساخته شده است و در 16 کیلومتری پایتخت یعنی دوحه، قرار دارد. گفتنی است که طراحی این استادیوم برگرفته از بازی نور و سایه که نماد فانوس فنار است. دوست‌داران فوتبال برای دیدن مسابقات در این ورزشگاه می توانند از طریق متروی دوحه، تراموای شهر، اتوبوس یا تاکسی به این مکان دسترسی یابند. لازم به ذکر است که شهر لوسیل به وسیله خط قرمز متروی قطر به فرودگاه حمد و شهر دوحه وصل می شود. همچنین یک ایستگاه به نام QNB در این خط مترو وجود دارد که آخرین ایستگاه نیز می‌باشد و نزدیک استادیوم لوسیل است. همانطور که گفتیم، این ورزشگاه 80 هزار نفر ظرفیت دارد که پس از به اتمام رسیدن مسابقات جام جهانی 2022 قطر، این گنجایش به 40 هزار نفر کاهش یافته و فضاهای خالی ایجاد شده در آن به کافه، فروشگاه، کلینیک درمانی و تجهیزات آموزشی و ورزشی تبدیل می شود.

استادیوم البیت

استادیوم البیت
استادیوم البیت یکی دیگر از ورزشگاه های خاص قطر برای جام جهانی 2022 است که در شهر خور ساخته شده است. در این ورزشگاه 60 هزار تماشاگر می توانند بازی بین دو تیم را تماشا کنند. همچنین البیت، دومین ورزشگاه بزرگ قطر به حساب می آید. بازی افتتاحیه جام جهانی نیز در این ورزشگاه برگزار می شود. طراحی منحصر به فرد این استادیوم به جذابیت هر چه بیشتر آن افزوده است. همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید، طراحی این ورزشگاه به نحوی است که انگار درون یک چادر بزرگ قرار دارد. نام این ورزشگاه نیز برگرفته از همین طراحی است. چادرهایی که اعراب در گذشته از آن استفاده می کردند، «بیت الشعر» نام داشت که نماد مهمان نوازی اعراب بوده است. سقف این استادیوم نیز از همین چادرها الهام گرفت شده است. از ویژگی های منحصر به فردی که این ورزشگاه دارد، وجود هتل لوکس در آن، با بالکن هایی که چشم انداز آن رو به زمین فوتبال است، می‌باشد. در رابطه با منطقه جغرافیایی این استادیوم باید بگوییم که، در جنوب شرقی شهر خور قرار دارد. فاصله این ورزشگاه تا مرکز شهر دوحه 40 کیلومتر بوده و به ساحل خلیج فارس نزدیک است. فاصله مرکز شهر خور تا استادیوم البیت نیز 4 کیلومتر است. نکته دیگر این است که برای رسیدن به این ورزشگاه، خط مترویی وجود نداشته و باید با اتوبوس سفر کنید. این اتوبوس ها در نزدیکی ایستگاه مترو QNB هستند و به وسیله آنها می توانید به سمت ورزشگاه حرکت کنید. به طور کلی، میزبان جام جهانی 2022 یعنی قطر، 8 ورزشگاه برای این رویداد جهانی ساخته و انتخاب کرده است. هر کدام از این ورزشگاه ها از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند و شهرهایی که این استادیوم ها در آن ساخته شده است نیز از بهترین شهرهای قطر می‌باشند. به نظر می رسد مسافران و تماشاگرانی به قطر سفر می کنند، اوقات خوشی دراین کشور خواهند داشت.

و در آخر

در این مقاله، تمام توضیحات راجع به 8 ورزشگاه جام جهانی قطر شرح داده شد. امیدواریم این مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد