Sepehr

Sepehr

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

با نگاهی به دنیا اطراف خود مطلع خواهید شد که شهرسازی و ساختمان سازی از زمان‌های قدیم تا کنون در خدمت بشر بوده است. در این راستا مهندسان عمران نقش اساسی ایفا کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم به بررسی معروف‌ترین مهندسان عمران تاریخ بپردازیم. در واقع می‌توان گفت پیشرفت‌های بسیار عمران و معماری در عصر جدید حاصل تلاش‌های شبانه روزی این متخصصان است‌. بالا بودن تعداد مهندسان عمران خبره‌ای که در طول تاریخ زیسته‌اند باعث شده است تا هیچ کس نتواند به این سوال که اولین مهندس عمران تاریخ چه نام دارد، پاسخ دهد.‌ به همین دلیل در هنگام معرفی مهندسان عمرانی که در زمینه کاری خود شهرت دارند، ناچاریم به معرفی افراد برتری بپردازیم که رزومه کاری درخشانی دارند. قبل از اینکه به معرفی این افراد بپردازیم، لازم است تا کمی در رابطه با تاریخچه مهندسی عمران در جهان صحبت کنیم.

تاریخچه مهندسی عمران در جهان

شروع مهندسی عمران در جهان را می‌توان همزمان با پیدایش زندگی غارنشینی بشر دانست. انسان اولیه با استفاده از سنگ و چوب سعی می‌کرد تا سرپناهی امر برای خود و اطرافیان بسازد، و به واسطه این سرپناه از خطراتی که او را تهدید می‌کند در امان بماند. احتمال می‌رود اقدامات مدنی عمرانی در ابتدا از مصر در طول سال‌های ۲ تا ۴ هزار قبل از میلاد مسیح شکل گرفته باشد. در عصر مدرنیته بشر با تغییر و تحول در شیوه زندگی خود قادر شد تا به ساخت سازه‌هایی ماندگار به نام اهرام مصر بپردازد. در این دوره با پیشرفت علم ریاضیات مهندسی عمران پیشرفت گسترده‌ای را تجربه کرد.

پس از آن در قرون وسطا مهندسی عمران تجربه گر پیشرفت‌های گسترده‌تری شد. در طول زمان، دوره‌های مختلفی از عمران و معماری پدید آمد که در نتیجه آن شاهد باقی ماندن سازه‌های مشهور و معروف عمرانی هنری هستیم.

مشهورترین مهندسان عمران تاریخ

حالا نوبت پرداختن به مهندسان عمرانی است که در با تلاش و پشتکار بسیار قادر شده‌اند، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ به دست آورند. از معروف‌ترین مهندسان فعال در زمینه معماری می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

مهندس جان اسمیتون

امیلی وارن روبلینگ یکی از جمله اولین بانوانی است که فعالیت خود را در حوزه ساخت و ساز آغاز کردند. این مهندس خبره در قرن ۱۸ میلادی قادر به ساخت یکی از بهترین سازه‌های جهان شده است که هنوز هم پس از گذشت سالیان طولانی پا بر جا مانده و هر ساله افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. این سازه معروف که زمینه را برای شهرت بیشتر مهندس امیلی وارن روبلینگ فراهم کرده است، پل بروکلین نیویورک است. این پل زیبا یکی از شاهکارهای معماری عمرانی در نظر گرفته می‌شود که جذابیت بسیاری برای اطرافیان دارد.

مهندس اسکوایر ویپل

پیشرفت‌های گسترده‌ای که در حوزه ساخت پل صورت گرفته است، در نتیجه تلاش‌های بسیار مهندس اسکوایر ویپل است. این مهندس به دلیل تلاش‌هایی که در جهت پل سازی انجام داده است، به عنوان پدر پل سازی جهان در نظر گرفته می‌شود. اسکوایر از همان دوران کودکی به اکتشاف و ساخت و ساز علاقه بسیاری نشان می‌داد. به همین دلیل از اولین کسانی بود که توانست در ساخت پل از آهن به جای چوب استفاده کند.

مهندس امیلی وارن روبلینگ

مهندس برونل از جمله افرادی است که از هوش و ذکاوت بالایی در زمینه کاری خود برخوردار بوده است. برونل اولین فردی بود که به پرورش ذهنی ایده ساخت تونل‌های زیر آبی پرداخت. همین موضوع نیز باعث شد تا از این فرد در سراسر جهان به عنوان پدر ساخت تونل‌های زیر آبی یاد شود. ناگفته نماند که مهندس ازامبارد کینگدام برونل به دلیل انجام یک پروژه سخت عمرانی که به اتصال لندن به ولز می‌پرداخت، به عنوان خدای راه آهن نیز شناخته شود.

مهندس پیر لوئیجی نروی

مهندس پیر لوئیجی نروی یکی از بزرگ‌ترین معماران ایتالیایی است که توانسته است افتخار ساخت پروژه‌های مشهوری را به نام خود ثبت کند. آنچه که باعث تمایز نروی نسبت به سایر مهندسان زمان خود شده است، مهارت بالا این فرد در ساخت سازه‌های پوسته‌ای بوده است. از مهم‌ترین آثار معماری عمرانی ساخته شده توسط این مهندس می‌توان به یونسکو، ناپل، و برج لاگو اشاره کرد.

مهندس فرانسا کویگنت

مهندس فرانسا کویگنت یکی دیگر از معروف‌ترین مهندسان عمران تاریخ است. این مهندس فرانسوی به دلیل ساخت اولین سازه با بتن ارمه توانسته است در جهان به شهرت بسیاری دست یابد. ناگفته نماند که سیستم تامین آب شهری واقع شده در پاریس از جمله سازه‌هایی است که این فرد مسیولیت ساخت آن را برعهده گرفته است.

مهندس توماس تلفورد

مهندس توماس تلفورد از دیگر مهندسان عمران خبره و نامی در جهان است که نقش بسیاری در پیشرفت راه سازی داشته است. در نتیجه تلاش‌های شبانه روزی که این فرد برای پیشرفت در صنعت راه سازی انجام داده است به او لقب غول جاده‌ها داده می‌شود. در رزومه کاری این مهندس عمران دو سازه معروف جهانی به نام‌های پل Ellesmere و پل منای وجود دارد که باعث دو چندان شدن محبوبیت و شهرت تلفورد می‌شود.

مهندس جان جاب کرو بردفیلد

جان جاب کرو بردفیلد از جمله کسانی است که تاریخ عمران و معماری هیچ گاه او را فراموش نمی‌کند. چرا که مسئولیت ساخت سازه‌های مهمی چون پل بندر سیدنی را عهده دار بوده است. در رزومه کاری این فرد متخصص سازه‌های بسیاری وجود دارد که هر کدام به نوبه خود یک اثر هنری گردشگری محسوب می‌شود.

مهندس اشرف حبیب الله

مهندس اشرف حبیب الله از آن دسته افرادی است که با تلاش‌های خود توانسته است عمران را کاملا متحول کند. دلیل شهرت این مهندس بزرگ را می‌توان طراحی و ساخت یکی از مهم‌ترین نرم افزارهای عمرانی به نام ایتبس دانست.

بزرگ‌ترین مهندس عمران در ایران

ایرانیان در تمامی عرصه‌های علمی توانسته‌اند خوش بدرخشند. در نتیجه تلاش‌های شبانه روزی متخصصان عمران ایرانی شاهد وجود نام چندین تن از هموطنان خود در لیست بهترین و معروف‌ترین مهندسان عمران هستیم. یکی از مشهورترین مهندسان عمران ایران که دارای شهرت جهانی است مهندس حامی می‌باشد.

مهندس احمد حامی

مهندس احمد حامی یکی از بزرگ‌ترین مهندسان عمران در ایران است. وی در سال ۱۲۸۶ چشم به جهان گشود. مهندس حامی پس از گذراندن دوران تحصیلی خود در ایران و خارج از ایران به ساخت و ساز و تحقیق در کشورمان پرداخت. در نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش او شاهد ثبت چندین اثر عمرانی ماندگار، چندین کتاب و همچنین دریافت لقب پدر مهندسی عمران ایران هستیم.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی معروف‌ترین مهندسان عمران تاریخ بپردازیم. قطعا تعداد مهندسان عمرانی که به واسطه ساختن آثار عمرانی فوق العاده توانسته‌اند به شهرت دست یابند، بسیار بیشتر از گزینه‌هایی است که نام بردیم. اما هیچ زبانی قادر به بیان تمامی مهندسان مشهور عمران جهان نیست. به همین دلیل ناچار بودیم تنها به معرفی برخی از مهم‌ترین این افراد بپردازیم.