Sepehr

Sepehr

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

اخذ جواز ساختمان اولین قدم قانونی برای ساخت ساختمان است. در واقع جواز ساختمان اجازه‌ای می باشد که شهرداری به صاحب خانه می‌دهد تا طبق قوانین شهر‌سازی و اصول ساختمان‌سازی، ملک خود را بسازد. طبق قانون چنانچه ساختمانی بدون اخذ جواز ساختمانی ساخته شود شهرداری مجاز به تخریب آن خواهد بود. البته برای تخریب ساختمان باید و نباید و همچنین قوانین مختلفی وجود دارند.

سؤال اینجاست؛ اهمیت دریافت جواز ساختمان در چیست؟ مراحل دریافت و اخذ جواز ساختمانی کدام است؟ آیا مجوز ساخت و پروانه ساختمان به یک معناست؟ مدارک مورد نیاز و شرایط لازم جهت دریافت مجوز چه خواهند بود؟ چه کسانی می‌توانند برای اخذ جواز ساختمانی اقدام کنند؟ در ادامه این مقاله به مراحل دریافت مجوز ساختمان و اهمیت آن و همچنین سؤالات فوق الذکر و موارد بسیاری در این خصوص خواهیم پرداخت.

تفاوت مجوز ساخت و پروانه ساختمانی در چیست؟

از این دو عبارت در خصوص مراحل اخذ جواز ساختمانی استفاده می‌شود. به صورت معمول میان این دو عبارت تفاوتی وجود ندارد. اما می‌توان گفت پروانه ساختمان پس از نهایی شدن اقدامات و همچنین پرداخت هزینه صادر می‌گردد. اما مجوز یا جواز ساخت همان مراحل اداری هستند که برای دریافت تأییدیه‌ها انجام می‌شوند.
اگر به صورت تخصصی قصد دارید به این مبحث ورود کنید با تفاوت این دو مفهوم آشنا شوید. به کار بردن این دو عبارت در این متن به همان معنای معمول و مشترک می‌باشد.

اهمیت اخذ جواز ساختمانی

ساختمانی که بدون اخذ جواز ساختمانی ساخته شده باشد غیر قانونی بوده و شهرداری فوراً دستور توقف ساختمان‌سازی را صادر خواهد کرد. در صورت عدم پیروی از قانون ممکن است در نهایت از سوی شهرداری دستور تخریب آن نیز صادر گردد. دلیل اهمیت جواز ساختمانی ارائه اصول ساختمان‌سازی در قالب پروانه ساخت می‌باشد. شهرداری و نظام مهندسی مطمئن می‌شوند که ساختمان طبق اصول و قوانین ساختمان‌سازی ساخته شده است. در ساخت ساختمان یک سری قوانین و اصول وجود دارند که به آن‌ها ضوابط شهرداری و آیین‌نامه‌های اجرایی گفته می‌شود. در صورت استفاده از جواز ساختمان برای صاحبان ساختمان مزایای در پی خواهد داشت. در ادامه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت. بنابراین می‌توان اهمیت اخذ جواز ساختمانی را در موارد زیر خلاصه کرد؛
  • اطمینان از ساخت ساختمانی قانونی و بدون دردسر‌های قانونی
  • بهره بردن از وام و تسهیلات بانکی
  • بیمه شدن افرادی که در این پروژه فعالیت می‌کنند.
  • بهره‌مندی از تمامی انشعابات گاز، آب، برق و تلفن و داشتن امکانات رفاهی
  • جلوگیری از بروز برخی از حوادث در زمان انجام پروژه برای خود ساختمان و همچنین ساختمان‌های مجاور آن. چرا که مهندسین ناظر به صورت تمام وقت در آنجا حضور دارند.
  • صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌های اضافی و هزینه‌های متداول ساخت و ساز به دلیل استفاده از سواد و تجربه مهندسین ناظر و مجری و حضور آن‌ها

دلیل سخت‌گیری‌های شهرداری برای دریافت جواز قبل از ساخت چیست؟

دلیل سخت‌گیری شهرداری و مراجع مربوط به اخذ جواز ساختمانی قطعاً ساخت ساختمان‌های ایمن و با کاربری مناسب است. چند درصد از ساختمان ساخته شده در شهر و یا منطقه شما اصولی و ایمن هستند؟ شاید بگویید هیچ کدام از ساختمان‌ها بر اساس قوانین مهندسی ساخته نشده‌اند؟ دلیل آن چه خواهد بود؟
قطعاً سودجویی افراد سودجو و عدم نظارت و زیر پا گذاشتن قوانین دلیل ساخت ساختمان‌های ناایمن است. برای رسیدن به آرمان‌ها در ساختمان‌سازی چه باید کرد؟ قطعاً رعایت قانون همیشه راه چاره خواهد بود.
سقف هر خانه و ساختمان مأمن و پناهگاهی است برای آدم‌ها که از جان و مال آن‌ها محافظت می‌کند. سالانه ساختمان‌های زیادی به دلیل نا ایمنی تخریب خواهند شد. نتیجه آن ضرر مالی و هدر رفت زمان برای افراد خواهد بود.
ساختمان‌هایی که به دلیل غیر اصولی بودن و یا تخلف از قوانین ساخته شده‌اند قطعاً از عوامل مهم و تأثیر‌گذار برای به خطر انداختن جان انسان‌ها می‌باشند. مجوز‌های ساختمانی راه چاره‌ای است که می‌توان افراد را به واسطه آن مجبور به رعایت اصول کرد.
رسالت مجوز‌های ساخت رعایت بی‌چون و چرا و کامل از قوانین ساختمان‌سازی می باشد. در نتیجه ساختمان‌هایی ایمن و کارآمد و اصولی ساخته می‌شوند. ساختمان‌هایی که از جان انسان‌ها در برابر خطرات مختلف محافظت می‌کند.
به هر حال هدف از اخذ جواز ساختمانی قطعاً ساخت ساختمانی با رعایت استاندارد‌های روز دنیا می‌باشد. مطابق آیین‌نامه‌های اجرایی و شهری ساختمان‌های ساخته شده بایستی دارای استاندارد و مشخصه‌هایی باشند که جواز ساختمانی در رعایت این موارد بهترین راهنما خواهد بود.
دلیل سخت‌گیری‌های شهرداری برای دریافت جواز قبل از ساخت چیست؟​

مزایای ساخت ساختمان با مجوز ساختمانی

دریافت پروانه ساختمان قدم اول برای شروع ساخت بنا می‌باشد. مهم‌ترین مزیت قانونی بودن ساختمان رعایت اصول ساختمان‌سازی و در نهایت داشتن ساختمانی اصولی است. قانونی بودن پروسه ساختمان‌سازی، استفاده از تسهیلات بانکی، امکان بیمه کردن ساختمان، دریافت تمامی امکانات و انشعابات و رعایت ضوابط شهرداری از مزایای اخذ جواز ساختمانی هستند.
قطعاً اگر به صورت دقیق‌تر و کلی‌تر بخواهیم در خصوص مزیت‌های دریافت مجوز ساختمانی سخن بگوییم بایستی به ایمن بودن سقف و پناهگاه انسان‌ها اشاره کنیم. به هر حال جواز ساختمانی حامل چه اطلاعاتی برای مالک و مهندسین ناظر و اجرا خواهد بود؟

جواز ساختمان شامل چه مواردی است؟

در جواز ساختمانی به اطلاعاتی و موارد مهمی از جمله مشخصات متقاضی مجوز و مساحت زیربنا اشاره شده است. همچنین اطلاعاتی در خصوص تعداد طبقات، مهندس ناظر، نوع اسکلت ساختمان، شماره پلاک ثبتی، اعتبار پروانه، تاریخ صدور آن و… در این پروانه موجود می‌باشند.
بر اساس اطلاعات و ضوابط مندرج در جواز ساختمانی ساخت شروع شده و بنا ساخته می‌شود. در صورت تخطی از قوانین حتماً اقدامات مناسب از سوی مراجع ذیربط اعلام می‌گردد. هشدار و تذکر جهت رفع نواقص و پایبندی به اصول ساختمانی و همچنین مجوز ساختمان در قدم اول اقدامات شهرداری خواهد بود. در صورت بی‌توجهی مالک به اخطار‌های داده شده شهرداری دستور به توقیف ساخت و یا تخریب و یا پرداخت جریمه می دهد. بنابراین اطلاعات و محتوای جواز ساختمانی برای اجرا و رعایت اصول جمع‌آوری خواهند شد.

مراحل اخذ جواز ساختمانی کدام است؟

برای اخذ جواز ساختمانی نیاز است تا مهندس معمار و یا صاحب سند و یا وکیل وی مراحل زیر را از سر بگذرانند. برای دریافت سند شش دانگ مالکیت هر واحد مسکونی نیز به ارائه پایان کار نیاز می باشد. زمانی پایان کار از سوی شهرداری برای بنا صادر می‌شود که پروانه یا جواز ساختمانی از ابتدا صادر شده باشد.
در حالت کلی دریافت مجوز یکی از مراحل در ساختمان‌سازی می باشد که قدم اول نیز محسوب می‌شود. بنابراین برای داشتن ساختمان ایمن و اصولی باید قدم اول را محکم و قانونی و اصولی برداشت. قدم اول در ساختمان‌سازی زیربنای قدم‌های بعدی خواهد بود. بنابراین طبق قوانین شهرداری برای اخذ جواز ساختمانی نیاز است تا مراحل ذیل در متن را به ترتیب از سر گذراند.

مرحله نخست

قبل از هر اقدامی برای اخذ جواز ساختمانی به تشکیل پرونده و جمع‌آوری مدارک نیاز است. برای اطلاع در خصوص مدارک مورد نیاز و تکمیل آن‌ها مالک ساختمان و یا وکیل وی لازم می باشد تا به دفاتر خدمات الکترونیک فعال در این زمینه مراجعه کنند. در این دفاتر می‌توان درخواست اخذ انواع پروانه‌های ساختمانی را به اداره ذیربط ارائه نمود. به این صورت با تحویل مدارک می‌توان درخواست انواع جواز و پروانه ساختمانی خود را تقدیم کرد. می‌دانیم انواع جواز ساختمانی وجود دارند که برای اخذ آن‌ها تقریباً مراحل یکسانی وجود دارند.
مراحل زیر برای دریافت مجوز ساخت بنا می‌باشد.

انواع پروانه و جواز ساختمانی

منظور از اخذ جواز ساختمانی دریافت مجوز برای ساختن خانه و بنایی جدید است. پروانه ساختمان سندی می‌باشد که از طرف شهرداری برای ساخت ساختمان و رعایت ضوابط و اصول ساخت و ساز به مالک داده می‌شود.
پروانه ساختمانی دارای انواع مختلفی است که می‌توان به پروانه تخریب و نوسازی، اراضی بایر و باغات، تعویض مهندس، تغییر نقشه، تغییرات انواع پروانه‌های ساختمان و توسعه بنا اشاره نمود. برای دریافت هر یک از پروانه‌های ساختمانی مزبور بایستی به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرد.
انواع پروانه و جواز ساختمانی​
همچنین مدارکی نیز باید به این دفاتر ارائه شود. در دفاتر خدمات در خصوص مدارک اصلی و برخی از مدارک متغیر بر اساس نوع جواز مراجعه‌کننده راهنمایی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده ساختمان

می‌دانیم که برای ثبت درخواست دریافت پروانه ساختمان به مدارکی نیاز است. از جمله این مدارک؛ اصل تصویر سند مالکیت، کارت و مدارک شناسایی صاحب ملک یا ساختمان با اصل و کپی آن، برگه تسویه حساب عوارض نوسازی، عوارض پرداخت شده به شهرداری و متن حاوی درخواست اخذ جواز ساختمانی مدارک لازم و ضروری می‌باشند.

مرحله دوم

دستور صدور بازدید مرحله دوم پس از مرحله نخست می‌باشد. پس از انجام اقدامات مربوط به تشکیل پرونده شهرداری و کارشناس اداره مربوطه اقدام به بازدید از مکان و محل نصب می‌کنند. هدف شهرداری از بازدید بررسی ابعاد ملک، بنای ساختمان، عرض خیابان و وضعیت ساختمان‌های مجاور آن است.
بازدید از ملک و زمین و یا ساختمان قبل از صدور مجوز بسیار مهم است. بر اساس نظر کارشناسان جواز ساختمانی و اطلاعات لازم صادر خواهد شد. در غیر این صورت تحت هیچ شرایطی مجوز صادر نخواهد شد. چرا که صدور مجوز به اطلاعاتی نیاز دارد که با بررسی وضعیت میسر می شود.

مرحله سوم

برای اخذ جواز ساختمانی بررسی گزارش مامور و کارشناس فنی و کاربری ملک نیاز است که در مرحله سوم این پروسه قرار خواهد داشت. شهرداری در برخی از طرح‌های تفصیلی کاربری ساختمان‌های محدوده‌های تعیین شده را مشخص خواهد کرد. بنابراین بایستی گزارش کارشناس از جهت تطابق طرح شهرداری با کاربری ساختمان بررسی شود.
در صورتی که مشخص شود کاربری ساختمان و یا نوع ساختمان و مشخصات آن با طرح‌های تفصیلی شهرداری مغایرت دارد باید اقدامات مربوطه هر چه سریع‌تر انجام گردند. به زبانی ساده‌تر نباید ساختمانی که قرار است در محدوده مشخص شده ساخته شود به لحاظ فنی و کاربری با سایر پروژه‌های عمرانی همجوار مغایرت داشته باشد. در غیر این صورت شهرداری ملزم به بررسی گزارش مامور موظف خواهد بود. در غیر این صورت خود شهرداری بایستی مسئولیت را بر عهده بگیرد.

مرحله چهارم

دستور تهیه نقشه در مرحله بعد از اخذ جواز ساختمانی قرار دارد. کارشناس شهرداری بایستی پس از بررسی نظریه کارشناس در بازدید از منطقه و زمین احداث در صورت نیاز اقدام به صدور دستور تهیه نقشه نماید. در این دستور تمامی اطلاعات لازم جهت تهیه نقشه به طراح و یا کارشناس داده می‌شود.
ابعادی واقعی ملک برای ساختمان‌سازی، مساحت واقعی زمین، تعداد طبقات مجاز و یا مورد نیاز مالک، نوع کاربری و سطح به کار برده شده در هر طبقه از اطلاعات مورد نیاز است. قبل از صدور دستور تهیه نقشه به معمار بایستی سطح اشغال هر واحد و یا طبقه و متراژ سند تعیین و مشخص شود.
تهیه نقشه بایستی بر اساس گزارشات و خواسته مالک صورت بگیرد. البته لازم به ذکر است که نباید خواسته مالک ساختمان با قوانین و نظر کارشناس تداخل داشته باشد.

مرحله پنجم

طراحی نقشه پس از صدور دستور نقشه به معمار در مرحله پنجم از اخذ مجوز ساختمانی قرار دارد. طراحی نقشه توسط معمار طبق ضوابط شهرداری و اطلاعات ارائه شده در خصوص تهیه نقشه صورت می‌گیرد. معمار در طراحی نقشه شمای کلی و اولیه ساختمان را بر روی کاغذ پیاده می‌کند.
طرح نقشه با حداکثر توانایی زمین و مساحت آن انجام می‌شود. متراژ ساختمان و تعداد پارکینگ و همچنین تفکیک و کیفیت فضای ساختمان در طراحی نقشه صورت گرفته و در آن منعکس می‌گردد. معمار پس از طراحی نقشه آن را به شهرداری ارسال کرده تا مورد بررسی قرار گرفته شود.
در صورتی که نقشه ساختمان نیاز به اصلاح و یا تغییر داشته باشد مراتب به اطلاع دفتر مهندسی ارسال شده و بایستی اقدام به تغییر نقشه کرد. در صورت تأیید نقشه از سوی دفاتر خدمات مهندسی مراحل بعدی صدور مجوز انجام خواهد شد. اما در صورت نیاز به تغییرات بایستی نقشه اصلاح شده و دوباره آن را بررسی کرد. این روند تا جایی ادامه دارد که نقشه طراحی شده به تأیید نظام مهندسی برسد.

مرحله ششم

پرداخت عوارض شهرداری در مرحله بعدی پس از تهیه نقشه و تأیید آن صورت می‌گیرد. عوارض شهرداری و عوارض نوسازی بر اساس نوع ساختمان و متراژ آن محاسبه می‌شود. همچنین تعداد طبقات ساختمان و مساحت در صدور مجوز ساختمانی مورد نظر واقع می‌شوند و مبلغ عوارض بر این اساس محاسبه می‌گردد.
در صورت عدم پرداخت عوارض شهرداری که از هزینه‌های اخذ جواز ساختمانی محسوب می‌شوند امکان صدور مجوز امکان‌پذیر نخواهد بود.

مرحله هفتم

تهیه مدارک پیش‌نویس جهت دریافت تأییدیه از شهرداری نیاز است. مدارکی مبنی بر پرداخت دیون عوارض نوسازی و شهرسازی بایستی تهیه شود و این امر مسلماً با پرداخت عوارض امکان‌پذیر خواهد بود. فرم تعیین ناظر بایستی از سوی مالک درخواست گردد. فرم درخواستی و ارسال آن به مراجع ذیربط در دفاتر خدمات الکترونیک صورت می‌گیرد.
به این صورت مالک در نوبت تعیین ناظر خواهد ماند و پس از تعیین ناظر با مالک تماس برقرار می‌شود. در این صورت میان مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود. قرارداد منعقد شده مابین مالک و ناظر و همچنین برگه‌های مربوط به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده می‌شوند.
در این مرحله در صورتی که متراژ ساختمان بیش از ۲۰۰۰ متر مربع باشد به برخی از تأییدیه‌ها نیاز است. مالک بایستی طبق ماده ۳۳ نظام مهندسی ساختمان تأییدیه نقشه سازه، تأیید نقشه‌های مربوط به تأسیسات برق و مکانیک و همچنین به تأیید گزارش آزمایش مربوط به مکانیک خاک نیاز هستند. تمامی تأییدیه در نتیجه بررسی و گزارش نظام مهندسی صادر می‌گردند.

مدارک پیش‌نویس

منظور از مدارک پیش‌نویس مجموعه مدارکی است که مالک ساختمان برای اخذ جواز ساختمانی بایستی به دفاتر خدمات الکترونیک ارائه دهند. مدارک پیش‌نویس شامل مدارکی چون؛ برگه سبز مهر شده توسط ۴ رشته سازه، برق و مکانیک و معماری می‌باشند. همچنین از دیگر مدرک پیش‌نویس می‌توان به؛ برگه سبز ناظر، قرارداد مالک و ناظر، فایل‌های نقشه سازه، برگ تعهد تأییدیه نما و همچنین رعایت اصلاحیه، برق و نقشه مکانیک، برگه تأییدیه خاک و تعهد مشاوره ژئوتکنیک، چک لیست‌های مباحث ۱۹ و ۶ مربوط به زلزله و بارگذاری برق و نقشه مکانیک اشاره نمود.

مرحله هشتم

برای اخذ جواز ساختمانی در مرحله آخر نیاز به دریافت تأییدیه‌هایی است که مجموع تأییدیه‌ها را پروانه ساختمانی می‌گویند. تأییدیه چهار رشته و مراحل دریافت تأییدیه‌های طرح تفصیلی بر و کف، دفتر خدمات شهری، تأییدیه شهردار و تأییدیه رئیس صدور مجوز و معماری و شهرسازی نیاز می‌باشند. مجموع تمامی تأییدیه‌های سیستمی منجر به صدور مجوز و یا پروانه ساختمانی می‌شوند.

نکات مهم در خصوص اخذ جواز ساختمانی

پس از اخذ جواز ساختمانی باید به این مورد توجه داشت که این پروانه تا دو سال از زمان صدور دارای اعتبار است. در صورتی که ساختمان پس از سررسید موعد و پایان دو سال ساخته نشود بایستی مراحل دریافت مجوز را دوباره سپری کرد. همچنین در صورتی که مالک ساختمان در مدت زمان اعتبار پروانه ساختمانی نتواند ساخت ساختمان خود را به اتمام برساند از سوی مراجع به وی اخطار داده می‌شود. در صورتی که مراجع لازم بدانند بر اساس قانون عوارض تعلیق مشمول صاحب ملک خواهد شد. مدت زمان لازم از زمان اخذ جواز ساختمانی تا شروع و پایان روند ساختمان‌سازی باید برآورد شود. طبق زمان برآورد شده عملیات را آغاز و به سرانجام رساند. در غیر این صورت قوانین برای مالک گزینه‌هایی دیگر ارائه کرده است.

آیا تمدید پروانه ساخت امکان‌پذیر است؟

مهلت زمانی برای هر مرحله از عملیات ساختمانی بر اساس طبقات و متراژ تعیین خواهد شد. اگر معیار کلی برای ساخت ساختمان در نظر گرفته شود یک ساختمان باید در ۴ سال ساخته و بهره‌برداری گردد.
برای تمدید پروانه مجوز، شهرداری فرصتی را تعیین کرده است. در صورتی که پس از پایان این دوره تمدید پروانه صورت نگیرد و در صورت پایان فرصت زمانی، امکان تمدید برای مالک وجود نخواهد داشت. در این صورت مالک برای ساخت ساختمان بایستی اقدامات لازم جهت دریافت مجوز جدید را انجام دهد.
در این صورت بایستی برای دریافت مجوز ساخت جدید بیست درصد از مبلغ محاسبات پروانه به نرخ روز توسط مالک پرداخت شود. در این صورت شهرداری پروانه ساختمانی قبلی را برای حدود سه سال تمدید خواهد کرد.

ساخت ساختمان بر خلاف قوانین جواز ساختمانی

چنانچه مالک و یا معمار ساختمان در حین ساخت ساختمان و پس از اخذ جواز ساختمانی نقشه معماری را تغییر دهند بایستی پرونده مربوط به تغییر نقشه در دفاتر خدمات الکترونیک شهری تشکیل برای آن شود. مراحلی که برای تأیید نقشه تغییر داده شده قابل انجام است مشابه به مراحل دریافت و اخذ جواز است. چرا که نیاز به دریافت پروانه جدید می‌باشد. همچنین اگر در زمان ساخت و اجرای ساختمان اضافه بنایی که مازاد بر مساحت و متراژ درج شده در جواز صورت بگیرد بایستی مالک مراحل قانونی را سپری کند. بر این اساس مالک بایستی مراحل مربوط به گواهی عدم خلاف را طی نماید.
البته در صورتی که متراژ اضافی به کار برده شود بایستی عوارض شهرداری نیز پرداخت شود تا گواهی لازم مبنی بر عدم تخلف برای مالک صادر شود. لازم به ذکر است که پرداخت عوارض شهرداری برای متراژ خلاف از میزان مجاز تفاوتی در اصل موضوع که همان نقض قوانین است نخواهد گذاشت. لازم است که برای حل مشکل برگزاری جلسه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برگزار شود. معمولاً با پرداخت جریمه این موضوع حل می‌شود اما در مواقعی دستور تخریب نیز صادر می‌گردد. بستگی به نوع تخلف و یا مازاد متراژ خواهد داشت.
کمیسیون ماده ۱۰۰ دارای قوانینی است که برای آگاهی از آن نیاز است تا مطالبی را در این خصوص مطالعه کرد. اما خب برای صدور و اجرای حکم از سوی ماده ۱۰۰ به یک سری پارامتر نیاز دارد.

هزینه صدور جواز ساختمانی چقدر است؟

برای اخذ جواز ساختمانی نیاز به پرداخت هزینه‌هایی است که بسته به شهر و یا استان هزینه‌ها متغیر می‌باشند. هزینه‌ها بر اساس فاکتور‌های مختلفی توسط شهرداری محاسبه می‌شوند که طبق قانون مالک نیز ملزم به پرداخت هزینه‌ها خواهد بود. البته ناگفته نماند هزینه‌هایی که به مهندسان ناظر، نظام مهندسی، مهندس طراح و مهندس مجری پرداخت می‌شوند در تمام کشور برای همه افراد یکسان می‌باشند. این هزینه‌ها بر اساس تعرفه‌های سازمان نظام مهندسی اعلام و همچنین توسط آن‌ها نیز محاسبه می‌گردند.
قطعاً فرمول محاسبه هزینه برای ساختمان‌های یک طبقه با مجتمع مسکونی متفاوت خواهد بود. به طور مثال برای محاسبه هزینه جواز ساختمان یک طبقه ضریب مساحت ناخالص زیربنا از تعداد پارکینگ تأمین شده کسر شده و در قیمت منطقه‌ای ضرب خواهد شد. قطعاً این فرمول برای ساخت مجتمع مسکونی متغیر است. زمان مناسب برای اقدام جهت اخذ جواز ساختمانی چه زمانی می باشد؟
اگر برای زمین خالی خود قصد دارید جواز ساختمانی دریافت کنید و تمایل به ساخت ساختمانی در زمین خود دارید بهترین زمان برای اخذ جواز ساختمانی شش ماهه اول سال است. در بهار و تابستان دریافت مجوز ساختمانی روند سریع‌تری در مقایسه با شش ماه دوم سال خواهد داشت. افرادی که قصد تخریب ساختمان قدیمی خود داشته و یا قصد دریافت هر نوع مجوزی را دارند بایستی در بهار و تابستان اقدامات لازم را انجام دهند. دلیل این امر چیست؟ افراد بیشتر در پاییز و زمستان اقدام به دریافت مجوز‌های لازم جهت ساختمان‌سازی خواهند کرد.
در این دو فصل تعداد درخواست‌های اخذ جواز ساختمانی بسیار زیاد می‌شود.
بنابراین به تبع روند دریافت مجوز در شش ماهه دوم سال کندتر از شش ماه اول سال خواهد بود. با مطالعه این متن حال می‌دانیم که برای اخذ جواز ساختمانی چه پروسه‌های طولانی و زمانبری نیاز است. پس با این اوصاف هرچه روند دریافت پروانه ساختمان سریعتر پیش رود صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها بیشتر خواهد شد. پس همیشه کارمند‌ان شهرداری و مهندسین و وکلای با سابقه در این زمینه به افراد توصیه می‌کنند تا در ماه‌های اول سال اقدامات لازم جهت اخذ جواز ساختمانی را انجام دهند.

آیا برای تعمیرات جزئی و یا بازسازی به دریافت مجوز نیاز است؟

قطعاً خیر برای بازسازی‌های نه چندان زیاد و یا تعمیرات جزئی ساختمانی نیاز به اخذ جواز ساختمانی نیست. در صورتی که تعمیرات و بازسازی خانه و یا ساختمان زیاد باشد و مالک قصد اضافه کردن متراژ به بنای خود را داشته باشد، در این صورت نیاز به دریافت مجوز خواهد بود. زیرا به صورت کلی بنا و زیربنای ساختمان تغییر می کند. بنابراین نیاز به بررسی مهندسین ناظر و کارشناسان خواهد بود. همچنین اضافه کردن متراژ نیاز به پرداخت عوارض دارد.

صدور پروانه ساختمان در سال جدید

مدت زمان برای اخذ جواز ساختمانی تقریباً مابین ۹ ماه تا ۱ سال خواهد بود. همچنین با در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای ساخت و یا متراژ ساختمان مالک حداکثر ۴ سال وقت دارد تا پروژه را به سرانجام برساند. در سال‌های اخیر و از سال ۱۴۰۱ تقاضا‌هایی مبنی بر کاهش صدور مجوز به دولت و شهرداری‌ها شد. دلیل آن بالا رفتن نرخ تورم و متأسفانه تأثیری است که بر قیمت مصالح ساختمانی می گذارد. در این صورت تقاضا شد تا مدت زمان دریافت مجوز به جهت سریع‌تر شدن پروسه ساخت ساختمان کاهش پیدا کند.
بر این اساس دریافت مجوز ساختمان‌سازی در یک سال اخیر به دو ماه تقلیل پیدا کرد. مستحضر هستید که قیمت‌ها به صورت ساعتی و روزانه افزایش پیدا می‌کند. خرید مصالح و شروع به کار در امروز به صرفه‌تر از فردا خواهد بود. بنابراین پروسه طولانی مدت و وقت گیر اخذ جواز ساختمانی منجر شد تا بسیاری از افراد با قیمت‌های به روز شده توانایی به سرانجام رساندن پروژه را ندارند.

توصیه لازم جهت اخذ جواز ساختمانی

کسانی که پروسه زمان بر اخذ جواز ساختمانی را طی کرده‌اند مسلماً می‌توانند مشاور خوبی برای شما باشند. حتماً ضرب المثل کار را به کاردان بسپار را شنیده‌اید. معماران و مهندسان با سابقه همیشه روند و مراحل اخذ جواز ساختمانی را بسیار کوتاه‌تر خواهند کرد.
دلیل آن قطعاً آشنایی آن‌ها با مراحل و روند است. همچنین به دلیل فعالیت آن‌ها و رفت و آمد‌هایی که در شهرداری دارند با اکثر کارمندان آشنایی دارند. آنان بهتر از هر کسی می‌توانند پروسه را کوتاه کنند. چرا که سریع و به موقع عمل کرده و برای ورود به مرحله بعدی تعللی ندارند. بنابراین برای دریافت جواز ساختمانی یا پروانه ساخت و همچنین ساخت ساختمانی بدون نقص حتماً از مهندس معمار با تجربه در این زمینه کمک گرفته شود.

جمع‌بندی

اخذ جواز ساختمانی قبل از هر گونه ساخت و‌سازی در شهر به شدت ضروری و اجباری است. پروانه و جواز ساختمان شامل اطلاعاتی چون تعداد طبقات، مساحت زیربنا، نوع اسکلت، نام مهندسین، مشخصات مالک، شماره پلاک ثبتی و کروکی زمین خواهد بود.
لازم است مالک ساختمان مدارک مورد نیاز را در زمان مناسب به دفاتر خدمات الکترونیک برده تا پروسه دریافت مجوز کامل شود. به این منظور شرایطی نیاز است که بایستی مالک این شرایط را فراهم کند. پس از آنکه پرونده تشکیل شد مراحل بعدی صدور نیز باید به ترتیب انجام شود. پروسه دریافت مجوز ساختمانی ممکن است در شهر‌های مختلف کمی متغیر باشد. بسته به میزان درخواست افراد برای اخذ جواز ساختمانی ممکن است این زمان طولانی شود و یا در اسرع وقت اقدامات لازم جهت صدور پرونده صورت بگیرد.