Sepehr

Sepehr

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

ساختمان سازی از ضروری ترین صنعت های دنیا است، که با توجه به افزایش جمعیت در چند سال اخیر از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است از این رو سرعت در عملیات ساخت و ساز به یکی از عناصر حیاتی در فرایند ساختمان سازی تبدیل شده است. ساخت سازه های مسکونی یا تجاری زمان بر است و نیاز دنیا بیش از آن است که با زمان لازم تنظیم شود. از این رو روش های نوین ساختمان سازی سریع به میان آمده اند که حاصل همکاری تکنولوژی و علم مهندسی با یکدیگر هستند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این روش ها به مهم ترین و شناخته شده ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از تکنولوژی مدولار

اگر با حوزه نرم افزار در مهندسی عمران سر و کار داشته باشید ممکن است با تکنولوژی مدولار یا پیش ساخته سه بعدی آشنا باشید. در تکنولوژی مدولار واحد ها بصورت سه بعدی طراحی می‌شوند. این طراحی نسبت به خواسته متقاضی انجام می‌شود و با توجه به علایق مشتری، تمامی موارد از جمله مصالح، جایگاه واحد ها و شکل طراحی آن ها تنظیم می‌شوند. در نهایت هنگامی که سازه آماده شد، بوسیله ادوات حمل و نقل به محل هدف حمل می‌شوند و کنار دیگر سازه های موجود قرار می‌گیرند.

روش مدولار صفحه تخت

مدولار های صفحه تخت شامل سازه های دیوار و کف یا سقف می شوند. از آنجایی که تمامی این سازه ها صاف و بدون حجم برآمده سه بعدی هستند، صفحه تخت نامیده می‌شوند. شیوه اجرا این روش به این صورت است که بخش پیش ساخته صفحه تخت در محلی فرعی ساخته و سپس به محل مورد نظر انتقال داده می‌شود.
در ادامه قطعات مربوط به یکدیگر را مونتاژ می کنند. نام دیگر مدولار صفحه تخت، دیوار های متقاطع است و با پیوستگی‌ زیادی تولید می شود. این پیوستگی موجب سرعت ساخت و ساز و مبرایی از درز و شکاف، کیفیت کار را بهبود می بخشد.

روش تخته های لغزنده

تخته های لغزنده از دیگر فناوری های پیشرفته در صنعت ساخت و ساز هستند که برای پارتیشن بندی استفاده می‌شوند. بوسیله این تکنولوژی می‌توان فعالیت ها را در کمترین زمان و با هزینه پایین، بصورت فعال در زیر قطعات انجام داد. فناوری تخته های لغزنده کمک شایانی به سرعت آماده سازی بنا های پیش ساخته می‌کند و بدین صورت، می توان سهولت امور بیشتری در این تکنولوژی مشاهده کرد.

روش بتن ترکیبی

به پیش ریخته گری بتن در محل مورد نظر، تکنیک بتن ترکیبی می‌گویند. علاوه بر افزایش سرعت ساخت بنای موردنظر، این کار باعث تقویت کیفیت و کاهش هزینه ها نیز می شود و روش مناسب برای ساخت و هماهنگی ساختمان به شمار می‌رود. اصطلاحاً سازه های که بدین روش ساخته می شوند را سازه بتن ترکیبی می‌گویند.

تکنیک عایق بتنی (ICF)


عایق بتنی از بلوک های دوقلو پلی استایرن تشکیل شده که از آن برای آماده سازی سریع دیوار های ساختمانی استفاده می‌شود. عایق های بتنی همان طور که از نامشان پیداست عایق صوتی و حرارتی هستند که بصورت قالب و مخلوطی از ماده و بتن هستند. تکنیک ICF از روش های نوین ساختمان سازی سریع است که طی چند سالی اخیر مورد توجه بسیاری از سازندگان قرار گرفته است.

تکنیک عایق بتنی (ICF)​

تکنیک مصالح نازک

مصالح اولین نیاز هر پروژه ساخت و ساز است و تعجبی ندارد اگر دغدغه اول هر سازنده باشد! در روش مصالح ساختمانی نازک، عمق ملات از 10 میلی متر به 3 میلی متر می‌رسد و موجب افزایش سرعت بهره وری در استفاده از ملات در پانل های مختلف می‌شود.
اهمیت کاهش عمق ملات در ساخت بلوک های بزرگ بتنی ‌به خوبی دیده می‌شود زیرا در یک زمان واحد، می‌توان تعداد زیادی مصالح تولید کرد. از طرفی هنگامی که عمق ملات کاهش می‌یابد، پخت ملات نیز در زمان کمتری انجام می‌شود و این امر باعث کاهش خطرات آسیب به استحکام مصالح می‌شود.

تکنیک پایه های پیش ساخته

در این روش پایه ها را توسط بلوک های بتنی پیش ساخته کارخانه می‌سازند. بلوک های پیش ساخته از نظر استحکام و کیفیت فوق العاده هستند و دوام‌ سازه را تضمین می‌کنند. با استفاده از تکنیک پایه های پیش ساخته، زمان و‌ نیروی لازم برای حفاری کاهش می‌یابد و تأثیرات منفی عوامل محیطی بر روند ساخت و ساز عملا بی اثر می‌شوند.

تکنیک قالب های تونلی

تکنیک قالب های تونلی از دیگر روش های نوین ساختمان سازی سریع است  که به ساختار سلولی با الگو های تکراری گفته می‌شود. تکنیک قالب های تونلی در ساخت قالب و بتن کارخانه ای بکار گرفته می‌شود و در یک زمان واحد، حجم زیادی مصالح  تولید می‌کند. در ادامه فرم ها در قالب تونل شکل می‌گیرند و بوسیله جرثقیل در اسکلت ساختمان استفاده می‌شوند.

تأثیرات سه روش Up-Tilt, stud metal و Isolator Base در ساختمان سازی سریع

تکنیک Up-Tilt

در ساخت سازه های تجاری-اداری مانند فروشگاه ها، مجتمع های اداری، ساختمان های صنعتی و….. از تکنیک Up-Tilt کمک گرفته می شود. این تکنیک سرعت ساخت را چندین برابر کرده و در ادامه باعث آسانی ساخت می شود. از جمله مزایای Up-Tilt می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• افزایش استحکام سازه در برابر زمین لرزه، طوفان و …
• کاهش هزینه های ساخت و ساز در اختصاری و انبوه سازی
• کاهش زمان لازم برای ساخت سازه های انبوه و اختصاری
• مقاوم در برابر نشست، اکسیداسیون، ترک، آتش سوزی و …
• حذف قالب های عمودی و خطرات آب و هوایی بر داربست
• صرفه جویی در نیروی انسانی و کاهش احتمال تعویق پیشرفت پروژه
• بهره وری حداکثری از طراحی کامپیوتری و اعمال تغییرات

• تکنیک stud metal

روش stud Wood یا stud metal از روش های نوین ساختمان سازی سریع در جوامع توسعه یافته از نظر ساخت و ساز است. در گذشته برای اجرای stud metal از چوب استفاده می‌شد که برای اینکار از تراشه چوب های 5 الی 10 سانتی متری استفاده می‌کردند. امروزه برای stud metal از صفحات نازک گچ یا بتن کمک گرفته می‌شود‌. از مهم ترین مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد


• مقاومت بالا در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان و…..
• عایق صوتی و حرارتی و جلوگیری از هدر رفت انرژی
• مقاومت در برابر آتش سوزی و دیگر پارامتر های معیار مانند نشست
• ساخت سازه تا چهار متر بدون استفاده از ستون یا تیر فلزی
• کاهش هزینه های ساخت و صرفه جویی در زمان ساخت

• تکنیک Isolator Base


تکنیک Isolator Base در برج سازی کاربرد زیادی دارد و باعث سبکی سازه می‌شود. همان طور که می‌دانید سازه های بلند مانند برج ها و آسمان خراش ها باید سبک باشند تا احتمال خطراتی مانند نشست و شکست در آن ها کاهش یابد. در این روش ایزولیتر در ستون های سازه بلند جای می‌‌گیرد و موجب دوام سازه در برابر زمین لرزه می‌شود. برای اطلاع از دیگر مزایای تکنیک Isolator Base فهرست زیر را بخوانید.


• به حداقل رساندن حجم بار مرده ساختمان در سازه بلند
• افزایش قابلیت انعطاف پذیری و خمیدگی ساختمان در طول کل
• قابل اجرا در هر نوع سازه بلند یا کوتاهی در هر کلاسی
• کاهش هزینه ساخت و زمان لازم برای بهره‌ برداری
• کاهش فشار های وارد شده بر ساختمان در طول زمان

• تکنیک stud metal​

در نهایت . . .

تیم سپهر امیدوار است با انتشار مقاله فوق به شما در آموزش روش های نوین ساختمان سازی سریع کمک کرده باشد. فناوری های فوق در حال حاضر آخرین تکنولوژی روز دنیا در صنعت ساخت و ساز هستند که همگی موجب کاهش هزینه و زمان ساخت و افزایش دوام سازه در برابر عوامل مختلف می شوند. اگر سوالی درباره روش های نوین ساختمان سازی سریع دارید و یا علاقمندید بیشتر درباره آن بدانید، تیم سپهر مشتاق است تا به شما برای کسب پاسخ و اطلاعات بیشتر در این زمینه کمک کند .