Sepehr

Sepehr

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

ساخت و ساز گذشته، دنیایی را که امروز در آن زندگی می‌کنیم، شکل داده است. از اهرام گرفته تا باغ‌های معلق و کاخ باکینگهام تا شهر باستانی آتن، ساختمان‌های قدیمی بر نحوه نگاه ما به ساخت‌وساز و نحوه ساخت سازه‌های امروزی توسط پیمانکاران تأثیر می‌گذارند.

نگاهی عمیق‌تر به قدیمی‌ترین ساختمان‌ها و سازه‌ها در سراسر جهان به ما اشاره می‌کند که اجداد ما برای چه چیزی ارزش قائل بوده‌اند، چگونه فرهنگ‌های خود را حفظ کرده‌اند و زندگی هزاران سال پیش برای آن‌ها چگونه بوده است. بیایید برخی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های جهان را بررسی کنیم. چگونه خلق شدند؟ چه فایده‌ای داشتند؟ این سازه‌ها به چه فرآیندهای ساخت و ساز نیاز داشتند؟ و مهم‌تر از آن، آیا این ساختمان‌ها هنوز دست نخورده هستند؟
در اینجا هر آنچه باید در مورد 5 ساختمان قدیمی در سراسر جهان بدانید آورده شده است. با ما همراه باشید.

گوبکلی تپه (Göbekli Tepe)

گوبکلی تپه یک مکان باستان شناسی معبدی در جنوب شرقی ترکیه است و قدمت آن به 9500 تا 8000 قبل از میلاد باز می‌گردد. این تاریخ با استفاده از ابزارهای قدیمی که در حفاری‌ها کشف شده بود، کشف شد. این ساختمان در واقع قدیمی‌ترین بنای روی زمین است که تا به امروز پیدا کرده‌ایم. حتی از اهرام مصر و حتی استون هنج نیز قدیمی‌تر است.
ساختمان‌هایی که گوبکلی تپه را تشکیل می‌دهند، سازه‌های مدور بزرگی هستند که توسط ستون‌های سنگی پشتیبانی می‌شوند. نکته جالب در این مورد این است که ستون‌ها با نقش و نگارهای حیواناتی مانند گاو، شیر، عقرب و کرکس تزئین شده‌اند. برخی از ستون‌ها خالی هستند در حالی که برخی دیگر این حیوانات را نشان می‌دهند که همه طرف‌ها را می‌پیچند و می‌پوشانند.
این کنده کاری‌ها بینشی از نحوه زندگی مردم در آن زمان ارائه می‌دهد. باستان شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این منطقه، مدت‌ها قبل از این‌که در یک منطقه نسبتاً مسطح و باز پرورش داده شود، به نوعی بهشت بوده است. این سرزمین پر از حیوانات، پرندگان، پروانه‌ها بود.

گوبکلی تپه برای چه مواردی استفاده شد؟

استفاده اولیه از گوبکلی تپه سال‌ها است که مورد بحث بوده است. اخیراً، باستان شناسان توافق کرده‌اند که این معبد به احتمال زیاد به عنوان فضایی برای شکارچیان گردآورنده برای تقویت مهارت‌های خود و آماده شدن برای شکار استفاده می‌شده است. همچنین به عنوان معبدی برای اعمال مذهبی و عبادت مورد استفاده قرار می‌گرفت که در آن شکارچیان می‌توانستند قبل از رفتن به شکار با خدایان دعا کنند و از آن‌ها تشکر کنند. اعتقاد بر این است که مفهوم طراحی و کنده‌کاری حیوانات روی ستون‌ها روشی است که آن‌ها برای تقویت جان موجوداتی که در هنگام شکار با آن‌ها روبرو می‌شدند استفاده می‌کردند.
ساختمان‌ها به طور یکسان از سازه‌های سنگی و ستون‌ها تشکیل شده‌اند. برای ساخت این بنای شگفت انگیز از مصالحی مانند قطعات سنگ آهک، ظروف سنگی و ابزار سنگی استفاده شده است. در گوبکلی تپه دو لایه وجود دارد. لایه زیرین قدیمی‌تر بود و اعتقاد بر این است که به عنوان اولین مرحله یا آزمایشی ساخته شده است. لایه دوم یا لایه بالایی می‌توانست نوع دومی برای ساخت معبد باشد. باستان شناسان واقعاً نمی‌دانند که چرا این معبد ساخته، دفن و بازسازی شده است، اما جنبه دیگری از رمز و راز به ساختار اضافه می‌کند.
هیچ پاسخ قطعی در مورد میزان نیروی انسانی برای ساخت آن وجود ندارد. از آن‌جایی که در آن زمان کمبود تجهیزات وجود داشت، درست است که فرض کنیم برای حمل سنگ و انتقال سنگ از معادن به این منطقه به تعداد بیشتری و مقدار زیادی نیروی انسانی نیاز است.

آیا گوبکلی تپه هنوز در اطراف است؟

وزارت گردشگری ترکیه برنامه‌ای را برای حفظ این بنا انجام داده است. برنامه‌های آتی شامل ساخت موزه‌ای به منظور حفظ این مکان به روشی است که باستان‌شناسان کلاوس اشمیت، نکمی کارول و لی کلر آن را کشف کردند.

کایرن بارننز (Cairn of Barnenez)

2. کایرن بارننز (Cairn of Barnenez)
کایرن بارننز یادبودی است که در شمال فرانسه یافت می‌شود. این دومین بنای قدیمی در جهان است که قدمت آن به 4800 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این بزرگ‌ترین مقبره مگالیتیکی است که تا به امروز پیدا شده است. “مقبره‌های مگالیتیک” ساختمان‌هایی هستند که اغلب در زیر زمین ساخته می‌شوند و به عنوان گذرگاهی برای مردگان برای رسیدن به زندگی پس از مرگ نگاه می‌کردند.
در دهه 1850، این سازه به عنوان یک تومولوس گزارش شد. تومولوس یک تپه مصنوعی است که توسط انسان ایجاد شده است. حدود 100 سال بعد، این تپه حفر شد و ساختمانی که با سنگ ساخته شده بود، کشف شد.
کایرن بارننز شامل 11 مقبره گذرگاهی است که در سراسر داخلی آن ساخته شده‌اند. 11 مقبره گذرگاهی به دلیل نیاز به فضای بیشتر در دو قسمت ساخته شد.

ساخت و ساز کایرن بارننز

گفته می‌شود ساخت کایرن بارننز در 2 مرحله انجام شده است. مرحله اول در سال 4850 قبل از میلاد و مرحله دوم در 4200 قبل از میلاد آغاز شد. این دو مرحله ساخت را می‌توان در تفاوت‌های ساختمانی فیزیکی بین مقبره‌های خاص مشاهده کرد. برای ساخت خانه‌های سنگی در فاز اول از دولریت که سنگی ریزدانه است استفاده شده است. گرانیت که یک ماده درشت دانه است در فاز دوم ساخت به منظور خنک سازی و انجماد معابر زیرزمینی استفاده شد.
از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به تعداد مقبره‌ها اشاره کرد. فاز اول ساخت شامل شش اتاق عبور و فاز دوم تنها دارای پنج اتاق است که در مجموع 11 می‌شود. چیز زیادی در مورد تجهیزات یا نیروی انسانی مورد استفاده نمی‌توان یافت، اما می‌توان فرض کرد که با توجه به زمان ساخته شدن این ساختمان نیروی کار گسترده بود و تجهیزات مورد استفاده کم بود.

کایرن بارننز امروز

کایرن بارننز هنوز پابرجاست و آن به یکی از قدیمی‌ترین مقبره‌های سنگی مستقل در جهان تبدیل شده است. گشت و گذار در این بنای تاریخی در دسترس است، اما به دلیل اینکه مقبره قبلاً به عنوان معدن مورد استفاده قرار می‌گرفت، مناطق خاصی در داخل وجود دارد که گردشگران به دلیل نگرانی‌های ایمنی نمی‌توانند آن‌ها را ببینند.

تومولوس بوگون (Tumulus of Bougon)

3. تومولوس بوگون (Tumulus of Bougon)
تومولوس بوگون سومین بنای قدیمی جهان است که در فرانسه واقع شده است. این ساختمان در واقع 5 تومول(تپه) مختلف است که در یک محل قرار گرفته‌اند.

ساخت تومولوس بوگون

ساخت تومولوس بوگون در زمان‌های مختلف در یک دوره 1200 ساله از 4700 تا 3500 قبل از میلاد انجام شد. برای ساخت 5 قسمت تومول از دیوارکشی سنگ خشک استفاده شده است. به طرز عجیبی یک ساختار سقف کندوی عسل نیز با استفاده از منابع طبیعی مانند چمن و البته سنگ بیشتر ایجاد شده است.
برای تقویت سازه و جلوگیری از ریزش، دیوارهای سنگ خشک در اطراف محوطه بیرونی محل دفن اجرا شد. تقریباً مانند کایرن بارننز، چیز زیادی در مورد نیروی کار یا تجهیزات مورد استفاده یافت نمی‌شود، بنابراین یک بار دیگر می‌توان فرض کرد که کار فشرده بوده است. با توجه به دوره زمانی، از نیروی کار دستی و ابزار اولیه در ساخت و ساز استفاده می‌شد. دوره زمانی بسیار طولانی نشان می‌دهد که این سازه بر اساس نیاز ساخته شده و به آن اضافه شده است.

تومولوس بوگون امروز

این محل در حال حاضر هنوز پابرجاست و واقعاً چیزی است که ارزش دیدن دارد. سرسبزی، طراحی و فرآیند فکری مورد نیاز برای ساخت این مکان، دیدن آن را واقعاً زیبا کرده است.

اوروک (Uruk)

4. اوروک (Uruk)
یکی دیگر از قدیمی‌ترین سازه‌های جهان اوروک است. اوروک در واقع تنها یک ساختمان نیست بلکه یک شهر باستانی است. اعتقاد بر این است که این اولین شهری است که تاکنون ساخته شده است. این بنا از معابد و ساختمان‌های دیگر در عراق تشکیل شده است و نقطه عطفی در تاریخ تمدن است.
اوروک که در 4000 سال قبل از میلاد ساخته شد، خانه حدود 40000 نفر بود. باستان شناسان تاکنون توانسته‌اند 20 معبد، 1 اتاق، 2 تالار معمولی، 1 تالار بزرگ و 4 ساختمان برای حمام و سایر ملزومات را در بقایای آن شناسایی کنند. ساختمان‌های مختلف درون شهر اوروک به 40000 ساکن این امکان را می‌داد که به راحتی زندگی کنند، حتی تا 80000 نفر در زمان‌های مختلف زندگی کنند.

شهر باستانی

استفاده اولیه اوروک شبیه استفاده از شهرهای امروزی است. زندگی، نیازهای اجتماعی، دولت و کار. از معابد برای اسکان تمام کسانی که در آنجا زندگی می‌کردند، از سالن‌ها برای غذاخوری و جلسات شهری استفاده می‌شد. برخی از ساختمان‌های دیگر برای حمام کردن، عبادت و کارهای کشاورزی استفاده می‌شد.

ساخت اوروک

ساخت و ساز شهر اوروک شدید بوده و طی سالیان متمادی انجام می‌شد. از آن‌جایی که آن‌ها یک ساختمان نبودند، بلکه تعداد زیادی ساختمان بودند؛ بنابراین برنامه‌ریزی گسترده بود. معماران باید طراحی می‌کردند که معابد، ساختمان‌ها و تالارها باید در کجا قرار گیرند و این تصور را داشتند که چگونه همه چیز در کل شهر جریان دارد و حرکت می‌کند.
مصالح اصلی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفت، آجر خشتی بود. خشت مخلوطی از خاک، مواد آلی مانند کاه و سنگ است که به شکل آجر مانند فشرده شده و خشک می‌شود. آن‌ها همچنین به عنوان آجر گلی شناخته می‌شوند.

اوروک امروز

این شهر در حال حاضر پابرجاست و گردشگران می‌توانند برای کاوش در این شهر به عراق سفر کنند. اگر علاقه‌مند به آشنایی با تاریخ تمدن هستید، بازدید از اوروک ضروری است.

Knap of Howar

5. Knap of Howar
Knap of Howar یک مزرعه سنگی است که ممکن است قدیمی‌ترین خانه سنگی حفظ شده در تمام اروپا باشد. این شهر در اسکاتلند واقع شده و قدمت آن به 3700 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.
این بنا از دو ساختمان دیواری سنگی مشرف به دریا تشکیل شده است. خانه سنگی اول را محل زندگی و خانه سنگی دوم را کارگاه می‌گویند. هر دو باید با آتش روشن می‌شدند تا گرم بمانند و همچنین دارای سوراخ‌هایی در سقف باشند تا دود را خارج کنند.
از این خانه‌های سنگی برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شد. اعتقاد بر این است که ساکنان، گاو، گوسفند و خوک نگهداری می‌کردند. آن‌ها غلات خود را نیز کشت می‌کردند. نزدیکی به دریا به این معنی بود که ماهی‌گیری و جمع آوری صدف‌ها نیز بخشی از منبع غذایی آن‌ها بود.

ساخت Knap of Howar

از سنگ برای دیوارها، انبارها، کمدها و حتی ملزومات کارگاهی استفاده می‌شد. سقف از سنگ و سبزه مانند چمن ساخته شده بود. از آن‌جایی که این ساختمان کوچک‌تر و خانه مستقل است، می‌توان فرض کرد که ساخت و ساز توسط یک خانواده و همسایگان آن‌ها انجام شده است و مانند برخی از ساختمان‌های دیگر پروژه بزرگ اجتماعی نبوده است.

Knap of Howar امروز

این محل را می‌توان امروزه در اسکاتلند به صورت ایستاده پیدا کرد و هنوز به طور کامل کاوش نشده است. به گزارش Historic Environment Scotland، آن‌ها معتقدند که این دو خانه بخشی از یک سکونت‌گاه بزرگ‌تر است که هنوز پیدا نشده است.
این 5 تا از قدیمی‌ترین ساختمان‌ها در سراسر جهان نشان می‌دهند که با طرز فکر، اراده و مصالح مناسب، شما نیز می‌توانید ساختمانی بسازید که در برابر هر چیزی مقاومت کند. این واقعیت که همه این ساختمان‌ها هنوز پابرجا هستند، واقعاً یک دستاورد قابل توجه است و چیزی است که برای یافتن الهام برای ساختمان‌های جدید امروزی باید به آن رجوع کرد.
حتماً نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.