Sepehr

Sepehr

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

CONSTRUCTION AGILE MARKETING

خانه‌های چوبی با سبک‌های همیشگی خود همواره یکی از محبوب‌ترین مدل‌های خانه بوده‌اند. دلیل این‌که سازه‌های چوبی حتی در عصر تکنولوژی که در آن زندگی می‌کنیم زیبایی و جذابیت خود را از دست نمی‌دهند مزایای بی‌شمار مصالح چوبی است. با ما همراه باشید تا درباره‌ مزایا و معایب خانه‌ چوبی یا کلبه بدانیم.

خانه چوبی یا کلبه چیست؟

اصطلاح “کلبه” یا خانه چوبی در قرون وسطی در انگلستان سرچشمه گرفته است. کشاورزان دهقان به «کوتر» (cotters) معروف بودند و خانه‌های روستایی و متوسط آن‌ها را کلبه می‌نامیدند. در واقع کلبه‌ها خانه‌های ساده‌ای هستند که برای مقابله با سرما طراحی شده‌اند، معمولاً با یک اتاق نشیمن بزرگ در طبقه پایین و دو اتاق خواب در طبقه بالا، زیر سقف کاهگلی.

مزایای خانه‌های چوبی چیست؟

دلیل اصلی تصمیم گیری افرادی که می‌خواهند خانه چوبی بسازند این است که خانه چوبی مزایای زیادی دارد. این مزایا نه تنها حس سودآوری را برآورده می‌کند، بلکه آرامش و شادی مردم را تضمین می‌کند.
خانه‌های چوبی سازه‌هایی هستند که تمام زیبایی‌های طبیعت را در داخل منعکس می‌کنند. این سازه‌ها با ظاهر و ویژگی‌هایی که دارند زندگی را آسان‌تر می‌کنند و بسیار کاربردی هستند. خانه‌های چوبی را بیشتر در منطقه دریای سیاه در ترکیه می‌بینیم. اگرچه از چوب کاج در ساخت خانه‌های چوبی استفاده زیادی می‌شود، اما می‌توان از درختان راش و بلوط نیز استفاده کرد. شما می‌توانید این درختان را که از آن‌ها استفاده خواهید کرد به صورت کنده‌ای و یا به صورت فرآوری شده و آماده تهیه کنید.

1. خانه‌های چوبی ساخت و ساز ساده‌ای دارند

یکی از مزیت‌های مهم، کوتاه بودن مراحل ساخت و نصب خانه‌های چوبی است. همچنین می‌توانید چوب آماده خریداری کنید و نصب بسیار آسانی را انجام دهید. علاوه بر این، هزینه‌های ساخت یک خانه چوبی تقریبا 30٪ کمتر از هزینه‌های ساخت یک خانه بتن مسلح است. این باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شود. همچنین نباید فراموش کرد که این خانه‌ها را می‌توان تقریبا در هر جایی ساخت.

2. خانه‌های چوبی عمر فیزیکی طولانی دارند

مهم‌ترین مزیت خانه‌های چوبی دوام آن‌هاست. با توجه به ساختار طولانی متریال چوب، شما یک عمر در این خانه‌ها زندگی خواهید کرد نه فقط چند روز. چوب می‌تواند عایق ضربه شود. اثر ضربات فیزیکی در حین حمل امواج را کاهش می‌دهد. چوب بار بیشتری نسبت به بتن و فولاد حمل می‌کند. 1 کیلوگرم چوب می‌تواند بارهای بیشتری از 1 کیلوگرم بتن و 1 کیلوگرم فولاد را حمل کند. ماندگاری بالایی دارد. عمر چوب خشک شده افزایش می‌یابد. در صورت استفاده صحیح، الوار بسیار ماندگار می‌شود. ساختار الوار دوام و طول عمر را در نواحی مورد استفاده فراهم می‌کند.

3. خانه‌های چوبی عایق هوا هستند

مزیت دیگر مربوط به عایق است. وقتی عایق خانه را در نظر می‌گیریم، می‌بینیم که چوب به عنوان یک عایق عالی عمل می‌کند و در تمام فصول یک مزیت را ارائه می‌دهد. خانه‌های چوبی نه تنها از گرمای داخل محافظت می‌کنند بلکه به دلیل تنفس مواد طبیعی هوای خنک ایجاد می‌کنند. چوب که در تابستان از عبور گرما جلوگیری می‌کند در زمستان از عبور گرما از داخل به بیرون جلوگیری می‌کند. در محاسبات ثابت شده است که خانه‌های چوبی هزینه گرمایش را سالانه 60 درصد کاهش می‌دهد. لازم به گفتن است که عایق صدا نیز در چنین خانه‌هایی وجود دارد. متریال چوب به دلیل خاصیت جذب صدا اجازه ورود صدا به فضای شما را نمی‌دهد.

4. خانه‌های چوبی پایدار هستند

چوب تنها مصالح ساختمانی تجدیدپذیر است. عناصر آسیب‌دیده در طول زمان می‌توانند بدون تخریب کامل سازه تعمیر یا حتی جایگزین شوند.

5. خانه‌های چوبی سازه‌هایی قابل اعتماد در برابر زلزله هستند

یکی دیگر از مزایای خانه‌های چوبی مقاومت آن‌ها در برابر زلزله است. به دلیل ساختار محکم و سبک چوب، میزان خسارت این خانه‌ها در اثر زلزله بسیار کم است.

معایب خانه‌های چوبی چیست؟

هیچ چیز کامل یا عالی وجود ندارد. از این رو اگر چه مزایای زیادی دارد، اما مشخص است که معایبی نیز دارد.

1. خانه‌های چوبی خطر پوسیدگی دارند

شرایط نامساعد جوی خطری برای خانه‌های چوبی است. ضروری است که نگهداری لازم را انجام دهید تا چوب پوسیده و پوسته پوسته نشود. انتخاب مواد قبل از تحقیق لازم می‌تواند بعداً یک موقعیت منفی در خانه چوبی شما باشد. خانه‌های ساخته شده از چوب مرطوب و پوسیده فضاهای قابل سکونت نیستند. بنابراین، اول از همه، باید مواد مناسب انتخاب شود. این اتفاق برای بسیاری از افراد زیاد می‌افتد.

2. خانه‌های چوبی نسبت به سایر سازه‌ها خطر آتش سوزی بیشتری دارند

آتش گرفتن اتفاقی است که احتمالاً در خانه‌های چوبی بیشتر دیده می‌شود. آتش معمولاً از وسایل داخل خانه شروع می‌شود. اما می‌تواند در سراسر خانه پخش شود. در چنین حالتی اگرچه خانه‌هایی که آغشته شده‌اند در موقعیت مطلوبی قرار دارند، اما در صورت عدم درگیر شدن در آتش، پس از مدتی می‌توان شاهد تخریب خانه بود.
اگرچه چوب به آرامی می‌سوزد، اما پس از سوختن کاملاً خاکستر می‌شود. خانه‌هایی که از چوب ساخته شده‌اند و به درستی آغشته شده‌اند ممکن است در مدت کوتاهی در اثر گرما دچار ترک شوند. اگر در این کار زیاده‌روی شود، باعث فروریختن خانه می‌شود. در این خانه‌ها حتما باید سیستم‌های آتش‌نشانی نصب شوند.

3. ممکن است ساس در خانه‌های چوبی وجود داشته باشد

یکی دیگر از معایب خانه‌های چوبی این است که ساس‌ها اغلب به شما سر می‌زنند. بسیاری از حشرات و گونه‌های مورچه چوب را می‌شکنند و به آن آسیب می‌رسانند. چنین شرایطی عمر خانه را کوتاه می‌کند. البته، فکر نکنید که نمی‌توانید از آن اجتناب کنید! با نگهداری درست و منظم، می‌توانید کاملا راحت زندگی کنید.

4. خانه‌های چوبی نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند

خانه‌های چوبی نیاز به نگهداری منظم دارند. این یکی دیگر از معایب آن‌هاست. اگرچه خانه‌های چوبی ارزان‌تر از بتن هستند، نگهداری سالانه آن‌ها بسیار گران است. اگر سایدینگ صحیح انجام نشود یا آب‌بندی بین واحدهای چوبی به خوبی کنترل نشده باشد، ممکن است مجبور شوید در آینده یک نوسازی در مقیاس بزرگ انجام دهید. اگرچه این وضعیت ارتباط مستقیمی با مواد چوبی ندارد، اما می‌تواند وضعیت نامطلوبی ایجاد کند.
در نهایت، تصمیم برای ساختن با چوب یا آجر به ترجیحات شخصی، بودجه و نیازها و ویژگی‌های خاص مکان شما بستگی دارد. مهم است که قبل از تصمیم‌گیری، همه این عوامل را به دقت در نظر بگیرید.
ممنون از این‌که با ما همراه بودید، حتماً نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.